Na obalech krémů, rtěnek, šamponů a dalších výrobků najdeme celou řadu informací, které nám mohou pomoci při hledání správného produktu. Zjistěte mimo jiné, kde je uvedeno datum trvanlivosti a jak poznáte na obalu rostlinné složky.
Na obalech krémů, rtěnek, šamponů a dalších výrobků najdeme celou řadu informací, které nám mohou pomoci při hledání správného produktu. Zjistěte mimo jiné, kde je uvedeno datum trvanlivosti a jak poznáte na obalu rostlinné složky.
Přírodní složky v kosmetice se označují latinským názvem a jeho anglickým překladem (v závorce), následovaným popisem části rostliny, ze které byla látka získána, a uvedením skupiny látek:
Příklad:
Barviva a pigmenty se bez ohledu na hmotnostní podíl uvádějí na konci seznamu INCI.
Uvedeny jsou prostřednictvím takzvaných čísel CI (CI = Color Index), což je jednotný číslovací systém a lexikon, a někdy jsou doplněny názvem látky v závorce:
Příklad: CI 77891 (Titanium Dioxid)
U produktů, které jsou dostupné v různých barevných variantách, tedy například rtěnek, podkladových bází a očních stínů, najdeme často údaj „may contain [+/-]“, následovaný řadou různých barviv.
To znamená, že se uvedená barviva v konkrétní barevné variantě mohou, ale nemusejí vyskytnout. Protože jednotlivé varianty mají většinou stejný základ receptury a liší se jen barevným složením, je povoleno uvádět tento údaj tímto způsobem.
Vonné látky jsou shrnuty pod pojmem Parfum (Fragrance).
Výjimku přitom tvoří 26 vonných látek, které je nutno v souladu s kosmetickým nařízením kvůli jejich vysokému alergennímu potenciálu uvádět zvlášť:
Od roku 2013 je nutno v kosmetice označovat i nanomateriály. V kosmetice se částice, které mají průměr menší než 100 nanometrů (1 nanometr = 1 miliardtina metru), považují za nanomateriály, které je nutno uvádět mezi složkami. Příslušná složka se přitom doplní slovem „nano“ v závorce.
Především u přírodní kosmetiky často najdeme ještě informace o kvalitě nebo původu použitých složek. Ty jsou vysvětleny v seznamu hvězdiček* pod prohlášením INCI:
Příklad:
* z kontrolovaného biologického pěstitelství
** získané z éterických olejů
Za výrobce se považuje společnost, která uvede výrobek do oběhu. Ne vždy je tato značka zároveň výrobní společností. Uvedeno musí být rovněž sídlo výrobce nebo země, ze které byl produkt importován.
Je nutno uvést také objem náplně. Ten se uvádí buď v gramech, nebo v mililitrech. Tento údaj se přitom vztahuje jen na čistý obsah balení. Hmotnost a objem samotného obalu se do této hodnoty nezapočítávají.
Kosmetické výrobky, které mají v uzavřeném, neotevřeném stavu trvanlivost kratší než 30 měsíců, musí být opatřeny datem minimální trvanlivosti. Omezená trvanlivost je navíc označena symbolem přesýpacích hodin na obalu.
Pokud je trvanlivost výrobku v uzavřeném stavu delší než 30 měsíců, není nutno minimální datum trvanlivosti uvádět. Je však nutno uvést, jak dlouho je výrobek použitelný po otevření. To se označuje symbolem otevřeného kelímku s uvedením doby v měsících.
Číslo šarže je individuální číslo stanovené výrobcem, které jednoznačně identifikuje výrobek. Pomocí čísla šarže lze u výrobce zpětně sledovat, kdy a s použitím jakých surovin byl produkt vyroben.
Pro případ, že zpětně dojde ke zjištění chyby ve výrobě a je nutno výrobek stáhnout z trhu, postačí stáhnout jen výrobky stejné šarže.
Text na obalu musí informovat o účelu použití výrobku, tedy jakou oblast používání výrobce pro výrobek předpokládá. Údaje jsou zde často uvedeny v různých jazycích, většinou v angličtině a francouzštině.
Návod k použití lze případně vynechat, pokud je použití výrobku jasné již z účelu jeho použití, jako je tomu například u krému na ruce.
U některých výrobků je nutné natisknout výstražné pokyny. To platí například pro nádoby, které jsou pod tlakem, jako jsou aerosolové spreje, prostředky, které se nesmějí dostat do blízkosti očí nebo sliznic, výrobky, které nejsou vhodné pro děti a upozornění na alergie, která musí být povinně uvedena například u barev na vlasy.
„Kdo porozumí tomu, jak kosmetické složky působí, je na dobré cestě k účinné péči o pleť,“ říká dr. Sarah Schunterová. Vystudovaná biochemička rozkrývá s nadšením seznamy složek u produktů pro péči o pleť, které často vypadají jako šifra. Vysvětlí vám, jaké látky se za tajemnými názvy skrývají a jaké jsou jejich účinky. Je přesvědčena o tom, že díky těmto znalostem lze stanovit správnou péči pro každý typ i stav pleti.